вторник, 23 декември 2014 г.

12 ИДЕИ, КОИТО ДА ПОМОГНАТ НА ХОРАТА С ХРАНИТЕЛНИ РАЗСТРОЙСТВА ДА УРЕДЯТ ПРАЗНИЧНИЯ СЕЗОН

1.           Яжте редовно и в някакъв разумен ред. Избягвайте да се приготвяте за „последната вечеря“. Не пропускайте хранения и не ограничавайте хранителния си прием, за да компенсирате за това, което сте изяли наскоро или което предстои да изядете. Поддържайте редовен и умерен стил на хранене.
2.           Грижете се повече за размера на сърцето си, отколкото за размера на бедрата си! Празничен сезон е – перфектният момент за преосмисляне и наслаждаване на отношенията ви и най-вече е период за изпитване на благодарност за получената благословия и да се раздавате чрез любяща служба към другите.
3.           Обсъдете очакването на празниците с терапевта си, доктора си, диетолога си или друг член на екипа ви по лечение, за да могат да ви помогнат да предвидите, да се приготвите и да преминете през всички възможни семейни интеракции без саморазрушителни опити да се справите със ситуацията.
4.           Имайте добре обмислен план за действие преди да отидете вкъщи или да поканите други хора в дома си. Знайте „къде са изходите“, къде са хората, които ви подкрепят, и как да разпознаете, че е време да направите бърз изход и да се свържете с необходимата за вас подкрепа.
5.           Говорете с любимите си хора за важни въпроси: решения, победи, препятствия, страхове, притеснения, мечти, цели, специални моменти, духовност, взаимоотношения и чувствата ви спрямо тях. Всички тези теми е важно да присъстват. Позволете си да се забавлявате, вместо ригидно да се фокусирате върху тревожност относно храната и тялото.
6.           Намислете си някого, на когото да се обадите, ако се борите с предизвикващи зависимост поведения или с отрицателни мисли и тежки емоции. Предупредете ги предварително; уведомете ги за вашите притеснения, нужди и вероятността да им се обадите за емоционална подкрепа.
7.           Обмислете дали да не изберете любим човек, който да ви „заземява“ относно храната, който или да ви помогне да си приготвите ядене или да ви даде сигурна обратна връзка относно размера на порциите, които приготвяте за себе си.

8.           Запишете си вашите идеи относно това къде си представяте да се намират сърцето и ума ви по време на празниците с любимите ви. Намерете време по няколко пъти на ден, за да отидете на тихо място, където да се свържете с тази представа, да си спомните, да обгрижите с вашата представа и да се центрирате в мислите, чувствата и действията, които пасват на идеята ви за себе си.
9.           Фокусирайте личните си цели към времето ви с близките през празниците. Нека бъдат по-скоро за това „да направите нещо“, вместо за това да се опитвате да предотвратите нещо. Няма проблем да имате цели относно храната, но включете и лични, емоционални, духовни и такива, свързани с взаимоотношенията ви, цели.
10.  Работете върху това да сте гъвкави в мислите си. Научете се да бъдете гъвкави, когато поставяте очаквания върху себе си и другите. Опитайте се да сте гъвкави относно това, което можете да ядете по време на празниците. Починете си от самоналожената критика, ригидност и перфекционизъм.
11.  Бъдете активни във вашата група за подкрепа или се присъединете към такава, ако още не сте. Много групи за подкрепа могат да са от полза: групи с 12 стъпки, групи с взаимозависимост, групи за терапия от хранителни разстройства, клубове по четене, квартални групи за игри или религиозни или духовно ориентирани групи са пример за групи, които да ви дадат истинска подкрепа. Изолацията и отдръпването от положителна подкрепа, не са начинът да преминете през трудни периоди.
12.  Избягвайте да се „престресирате“ и да прекалявате с книгите. По-ниското ниво на стрес може да намали субективната нужда да се обърнете към поведение, свързано с хранителното разстройство, или други несполучливи стратегии за справяне. Намалете ненужните събития и задължения и оставете време за почивка, съзерцание, размисли, духовно възстановяване, елементарна услужливост и се наслаждавайте на малките, но същевременно най-важните неща от живота. Това ще ви помогне да изпитате и да се насладите на чувство на благодарност и спокойствие.

Превод: Ина Райкова


5 НАЧИНА ДА ПРЕОДОЛЕЕТЕ И ДА ПРОСПЕРИРАТЕ ПО ВРЕМЕ НА ПРАЗНИЧНИЯ СЕЗОН, КОГАТО ИМАТЕ ХРАНИТЕЛНО РАЗСТРОЙСТВО
От Огуст МакЛауфлин 
Храната, семейните събирания и благодарността са централни елементи за много американски празници – често в този ред. Тези характерни качества са това, което прави този, съсредоточен върху храненето, сезон труден, щом имаш хранително разстройство, което може да направи празничните изложения на храни заплашителни, а компанията на околните – обезпокояваща.
Независимо дали се борите с разстроено хранене от месеци, години или десетилетия, има начини не само да оцелеете през празничния сезон, а и да просперирате в него. Следните съвети идват от смели хора, които имат опит от първа ръка относно това какво значи да постигнеш това, което изглежда почти невероятно: да не позволиш на хранителното разстройство да пресече радостта и спокойствието на празничния сезон. Макар и съветите да варират според подробностите, те споделят една обща нишка, която си струва да добавите към списъка си със задачи по празниците: превръщането на грижата за себе си в приоритет.
Знайте, че не сте сами, не и наистина
Контрастът между празничната бодрост и вътрешната ви борба може да предизвика самота, но не е задължително. „Може да звучи смешно“, каза Кели М. – магистър по психология в Калифорнийския университет Бъркли, „но само това да знам, че има и други, които преодоляват  същите тези проблеми, ми помага да се чувствам по-малко самотна и дори малко смела.“ Тя казва, че вместо просто да се храни за себе си, тя си представя, че поема хапки в името на другите, които преминават през същите трудности. „Щом аз мога“, окуражава тя останалите, „значи и вие можете“.
Доверете се на хора, които обичате и ви подкрепят
Малко неща правят личните борби толкова трудни, колкото това да ги скатаете в себе си. За да предотврати подобно страдание, майката и домакиня Мариана Дж. От Ричфийлд, Минесота споделя своите чувства със своя приятелка преди празничните гуляй. „Разхождаме се заедно и тя просто ме слуша и окуражава“, казва тя. „После ако имам откачен момент по време на някое събиране, и пиша SOS.” Това намалява напрежението, казва тя, превръщайки тъгата във вдъхновение и често дори в смях.
Познавайте и уважавайте границите си
„Трябваше да се науча, че понякога грижата за себе си означава да се откажеш от определена дейност.“, каза Джил Ф. – гимназиална учителка в Лос Анджелис. „Вече мога да ходя почти навсякъде без да ми се отразява, но години отказвах покани за събирания, с които знаех, че не бих могла да се справя, и правех алтернативни планове, за да се видя с присъстващите.“ Ако това да кажете „не“ означава да кажете „да“ на благосъстоянието си, то дайте си разрешение да го направите. Ако се колебаете относно някоя ситуация, обсъдете дилемата си с терапевта си или любим човек, който ви мисли доброто.
Предизвиквайте се, но с малки крачки
Това да се барикадирате сами, за да избегнете преяждане или емоционални спусъци, може да изглежда съблазнително през празничния сезон, но по всяка вероятност няма да оздравеете или да израснете, ако изобщо не предизвиквате себе си. Обмислете малки, деликатни предизвиквателства, казва Рияна М. – клиничен психоложка от Сиятъл, която е преодоляла хранително разстройство на младини. „Ако огромно празненство ви се струва плашещо, организирайте по-тясно събиране с храни, около които се чувствате комфортно“, казва тя „или изберете да се насладите на порция храна, която обичате, но която по принцип не бихте си позволили.“ Ще разберете дали някоя стъпка е подходяща, обяснява тя, според това дали изглежда осъществима и привлекателна, вместо заплашителна.
Фокусирайте се върху това, което има значение
Да се каже „Не мисли за храна или за хранителното си разстройство!“ е все едно да кажете на някой, който стои насред виелица, да не обръща внимание на студа. С тази забележка можете да направите усилия да се фокусирате върху аспектите от празничния сезон, които намирате за красиви. Когато се борех с анорексия, открих, че занимания като това да помагам на другите със задачи като опаковането на подаръци и други отклоняваше вниманието ми в положителна посока. Подобни ползи има и от воденето на дневник за благодарността. Важно е да помните, че колкото и мрачен да изглежда светът ви на моменти, има светлина, към която да погледнете. Колкото повече я приемете, толкова по-вероятно е да й се отдадете.
 Превод: Ина Райкова

сряда, 17 декември 2014 г.

Мога ли да се възстановя от Хранително Нарушение? 
“Мислиш ли, че мога да се възстановя напълно?”
“Как изглежда възстановяването?”
“Заслужава ли си?”
Отговор: Много хора често не осъзнават че възстановяването отнема огромна сила на духа, време, самопознание, изграждане на умения и надежда. Силата на духа в добри времена е лесна за поддъжане. Силата на духа, когато нещата за трудни обаче е много по-трудна за поддържане. Точно в тези времена, силата на духа ще бъде тествана, но трябва да бъде основна съставка в процеса на възстановяване, за да не се върнете назад отново.
 Времето за възстановяване варира от човек до човек.  Трябва да промените вашите очаквания, ако мислите че процесът на възстановяване ще бъде кратък. Някои хора преминават по-бързо, при други, отнема много по-дълго.
Да се вгледате в основата на заболяването, а също да имате поглед относно неговите текущи причини, не е само е подарък, а и необходимост. Ако знаете какви са функцийте на хранителното нарушение, вие ще можете да намерите по-добри рещения за справяне с тях.
Играждането на умения е процесът, по време на който вие ще трябва да практикувате здравословни механизми за справяне и комуникационни умения, на мястото на поведенията типични за хранителното нарушение. Този нов начин на живот е голямо предизвикателство. Той е некомфортен. Прибягването до комфортните поведения на хранителното ви нарушение, вместо до здравословните механизми за справяне  отчасти правят процеса толкова дълъг.
Възстанивяването също изисква подкрепа – под различни форми: професионална подкрепа, групи за взаимопомощ, подкрепа от близките-семейство, приятели и хора в сходно положение. Това не означава, че трябва да се разкривате пред всеки във вашия живот, а че търсенето на подкрепа по различни начини от другите е ключът. Говорейки финансово, изискването за професионална помощ може да бъде предизвикателство, но в Терапевтичен Център MIND освен индивидуални психотерапевтични сесии можете да се включите и в групи, които са значително по-евтини, като Групи за Подкрепа, за Психо-Обучение, за Навигирана Само-помощ, за Психотерапия и за Интуитивно Храненене.
Ресурсите са налични. Подкрепата е налична.
Въпросът, който често задавам на своите клиенти, когато ме попитат дали могат да се възстановят е „Вие мислите ли, че можете да се въстановите? Аз вярвам във вас, но вие  трябва да повярвате в себе си!” Често, когато хората са в борбата с тези заболявания, те наистина не знаят отговора на този въпрос. Те са несигурни, уплашени и не са изградили увереността, необходима за да знаят отговора. Ако вие не знаете отговора на въпроса за себе си, ще се наложи да вярвате, че другите са ставали все по-добре и че с време, сила и практика, вие също го можете.