петък, 5 юли 2013 г.

Как да помогнем на приятел с хранително нарушение

Ако се тревожите за хранителното поведение и нагласи на приятел, важно е да изразите загриженост, но по любящ и подкрепящ начин. Необходимо е също така да обсъдите вашите притеснения в началото, вместо да чакате приятеля ви да преживее много от вредните физически и емоционални ефекти на хранителните разстройства. В лична и спокойна обстановка, говорете с приятеля си по грижовен начин за конкретните неща, които сте видели и които смятате, че са причина за притеснение.


Какво да кажа – стъпка по стъпка:

  1. Започнете да говорите навреме. Отделете време за лична среща с уважение към приятеля си, за да обсъдите загрижеността си открито и честно по подходящ начин. Уверете се, че сте на място, където сте далеч от всичко което би отвлякло вниманието ви.
  2. Общувайте със загриженост. Споделете спомените си за моментите, когато сте усещали притеснителното хранително поведение на приятеля си. Обяснете, че конкретното поведение показва проблем, който се нуждае от професионално внимание.
  3. Посъветвайте приятеля си да изследва тези проблеми в консултант, диетолог или друг медицински специалист, който е запознат с хранителните разстройства. Ако се чувствате достатъчно удобно, предложете да помогнете на приятеля си- да уговорите среща или да го придружите на първото посещение.
  4. Избягвайте конфликти или битки на воля с приятеля. Ако откаже да признае, че има проблем анализирайте чувствата си и причините за тях и си оставете възможност за поддържащо слушане.
  5. Избягвайте да предизвиквате у приятеля си срам или вина по отношение на действията и нагласите. Не използвайте обвинения като „ти”, твърдения като „ти просто трябва да ядеш”. Или „действаш безотговорно”. Вместо това в разговора употребете „аз” изявление. Например „аз съм загрижен за теб, защото отказваш да ядеш на закуска или обяд” или „страхувам се да чувам, че повръщаш”.
  6. Избягвайте да давате прости решения. Например „ако искаш просто спри, тогава всичко ще бъде наред!”
  7. Изразете вашата продължителна подкрепа. Напомнете на приятеля си, че ви е грижа и искате той да е здрав и щастлив.
  8. След като говорите с приятеля си, ако все още сте притеснен за неговото здраве и безопасност, намерете доверен възрастен или медицински специалист, за да говорят с него. Това вероятно е период на предизвикaтелства и за двама ви. Той може да ви бъде от полза, както и на приятеля ви, за да обсъдите вашите притеснения и да потърсите помощ и подкрепа от професионалист.

За повече интересни статии, посетете сайта на
Асоциация УНИКАЛ: http://bia-unikal.org/