събота, 24 декември 2016 г.


5 НАЧИНА ДА ПРЕОДОЛЕЕТЕ ПРАЗНИЦИТЕ, КОГАТО ИМАТЕ ХРАНИТЕЛНО НАРУШЕНИЕ 
Храната, семейните събирания и благодарността са централни елементи за много празници – често в този ред. Тези характерни качества са това, което прави този, съсредоточен върху храненето, празничния период е труден, щом имаш хранително разстройство, което може да направи празничните изложения на храни заплашителни, а компанията на околните – обезпокояваща.
Независимо дали се борите с разстроено хранене от месеци, години или десетилетия, има начини не само да оцелеете през празничния сезон, а и да просперирате в него. Следните съвети идват от смели хора, които имат опит от първа ръка относно това какво значи да постигнеш това, което изглежда почти невероятно: да не позволиш на хранителното разстройство да пресече радостта и спокойствието на празничния сезон. Макар и съветите да варират според подробностите, те споделят една обща нишка, която си струва да добавите към списъка си със задачи по празниците: превръщането на грижата за себе си в приоритет.
Знайте, че не сте сами, не и наистина
Контрастът между празничната бодрост и вътрешната ви борба може да предизвика самота, но не е задължително. „Може да звучи смешно“, каза Кели М. – магистър по психология в Калифорнийския университет Бъркли, „но само това да знам, че има и други, които преодоляват същите тези проблеми, ми помага да се чувствам по-малко самотна и дори малко смела.“ Тя казва, че вместо просто да се храни за себе си, тя си представя, че поема хапки в името на другите, които преминават през същите трудности. „Щом аз мога“, окуражава тя останалите, „значи и вие можете“.
Доверете се на хора, които обичате и ви подкрепят
Малко неща правят личните борби толкова трудни, колкото това да ги скатаете в себе си. За да предотврати подобно страдание, майката и домакиня Мариана Дж. От Ричфийлд, Минесота споделя своите чувства със своя приятелка преди празничните гуляй. „Разхождаме се заедно и тя просто ме слуша и окуражава“, казва тя. „После ако имам откачен момент по време на някое събиране, и пиша SOS.” Това намалява напрежението, казва тя, превръщайки тъгата във вдъхновение и често дори в смях.
Познавайте и уважавайте границите си
„Трябваше да се науча, че понякога грижата за себе си означава да се откажеш от определена дейност.“, каза Джил Ф. – гимназиална учителка в Лос Анджелис. „Вече мога да ходя почти навсякъде без да ми се отразява, но години отказвах покани за събирания, с които знаех, че не бих могла да се справя, и правех алтернативни планове, за да се видя с присъстващите.“ Ако това да кажете „не“ означава да кажете „да“ на благосъстоянието си, то дайте си разрешение да го направите. Ако се колебаете относно някоя ситуация, обсъдете дилемата си с терапевта си или любим човек, който ви мисли доброто.
Предизвиквайте се, но с малки крачки
Това да се барикадирате сами, за да избегнете преяждане или емоционални спусъци, може да изглежда съблазнително през празничния сезон, но по всяка вероятност няма да оздравеете или да израснете, ако изобщо не предизвиквате себе си. Обмислете малки, деликатни предизвиквателства, казва Рияна М. – клиничен психоложка от Сиятъл, която е преодоляла хранително разстройство на младини. „Ако огромно празненство ви се струва плашещо, организирайте по-тясно събиране с храни, около които се чувствате комфортно“, казва тя „или изберете да се насладите на порция храна, която обичате, но която по принцип не бихте си позволили.“ Ще разберете дали някоя стъпка е подходяща, обяснява тя, според това дали изглежда осъществима и привлекателна, вместо заплашителна.
Фокусирайте се върху това, което има значение
Да се каже „Не мисли за храна или за хранителното си разстройство!“ е все едно да кажете на някой, който стои насред виелица, да не обръща внимание на студа. С тази забележка можете да направите усилия да се фокусирате върху аспектите от празничния сезон, които намирате за красиви. Когато се борех с анорексия, открих, че занимания като това да помагам на другите със задачи като опаковането на подаръци и други отклоняваше вниманието ми в положителна посока. Подобни ползи има и от воденето на дневник за благодарността. Важно е да помните, че колкото и мрачен да изглежда светът ви на моменти, има светлина, към която да погледнете. Колкото повече я приемете, толкова по-вероятно е да й се отдадете.
От Огуст МакЛауфлин / Превод: Ина Райкова


7 НАЧИНА ДА ОЦЕЛЕЕТЕ ПО ПРАЗНИЦИТЕ, АКО ИМАТЕ ХРАНИТЕЛНО НАРУШЕНИЕ
к оледните празници би трябвало да бъдат вълшебно време, прекарано със семейството и приятелите и изпълнено с любов, смях и споделени вкусни ястия, но нещата не стоят така, ако се възстановявате или страдате от хранително нарушение. В такъв случай Коледа може да е синоним на паника, страх и други силни неприятни емоции. За човек, който няма опит с нарушения в храненето, може да е трудно да проумее как сладкишите с плодов пълнеж, баниците и бонбоните могат да предизвикат тревожност. Тази липса на разбиране често кара хората, които се възстановяват или страдат от ХН, да се чувстват още по-зле.
Особено в случаите, в които са налице неприятни спомени и/или множество задействащи нарушенията фактори, празниците могат да се превърнат в болезнено време. Но не е задължително да е така. Можете да си осигурите безпроблемни празници, в които не присъстват негативни емоции, с малко предварително планиране и подготовка. Ето 7 съвета, които ще ви помогнат да оцелеете по празниците:
1.  Постарайте се да се храните умерено
На Коледа много хора консумират големи количества на едно хранене или похапват по цял ден, обаче няма причина да не се придържате към нормалния си режим на хранене. Ако имате изготвен режим от терапевт или екип лекуващи специалисти, обсъдете с тях как да се придържате към него.
2. Ако можете, планирайте, за да избегнете неочаквана паника
Ако е възможно, опитайте да разберете какво ще има на празничната трапеза предварително и кога ще бъде сервирано. Ако нещо в менюто ви притеснява и усетите, че може да породи проблем, поговорете с домакина на празничния обяд или вечеря  и обяснете каква е ситуацията. Ако ходите при терапевт или консултант, поговорете и с него – в повечето случай той ще се радва да се свърже с домакините по телефона и да им обясни как те и гостите на тържеството могат да ви помогнат да се чувствате по-добре.
3.Реалистично оценете на какъв етап от възстановяването си сте
Много хора очакват хранителните им нарушения да изчезнат на Коледа, за да могат да се насладят на храната без вина и стрес, затова се разочароват, когато не стане така. Запомнете, че не може с магическа пръчка да ускорите възстановяването си. Ако не сте във финалния му етап, не се притеснявайте! Важно е да не прибавяте чувство на вина по това време на годината. Припомняйте си, че Коледа, макар и празник, трае просто ден и няма как да определя дали възстановяването ви е успешно или не.
4. Имайте план за подкрепа под ръка
Ако смятате, че може да изпитате затруднение в някои момент от деня, предварително помислете към кого можете да се обърнете за подкрепа – това може да е приятел или роднина, с когото можете да поговорите насаме. Може дори да звъннете на терапевта си, но имайте предвид, че той и семейството му също празнуват, затова има вероятност да не може да говори, но това в никакъв случай не означава, че не го е грижа за вас!
5. Знайте къде е аварийният изход
Понякога с всичко дълго загубени роднини и приятели и храната и напрежението, Коледата може да бъде едно натоварващо преживяване и може би ще имаш нужда да си вземаш почивки, които ще ти помогнат да останеш спокойна и да останеш фокусирана. Предварително научи къде ще си точно на Коледния обяд/вечеря и се подсигури с информация да знаеш къде там има спокойни места, където можеш да отидеш за о няколко глътки въздух, ако имаш нужда. Ако е на обществено място, което не ти е познато, се опитай да го посетиш преди Коледа и да се запознаеш с обстановката, за да можеш да се чувстваш спокойна. Ако се чувстваш достатъчно удобно да говориш с домакина на партито преди събитието го попитай за такова тихо място, на което можеш да отидеш за да подишаш дълбоко за кратко.
6. Позволете си да кажете “не” ако почувствате, че има нужда
Много от нас имаме оскърбяващи и крайни роднини, с които може и да не се разбираме много добре. И ако знаем, че те конкретно ще са там и ще ни подкачат по темата или просто ще правят някакви коментари или ще задават въпроси относно нашата борба, това може да ни накара да се почувстваме още по-зле във вече достатъчно стресиращи времена. Ако това е случаят, и просто знаете, че няма да се справите с определен роднина, запомни, че имаш правото да излезеш от социално задължение. Важното е да запазиш умственото си здраве и  въпреки, че може би няма да е съвсем здравословно (или възможно) да избягвате този конкретен член на семейството завинаги, имате пълното право да изберете грижата към собствените си нужди като приоритет, особено в това време.
7. Позволете на себе си да кажете “да” на нови преживявания
Има тънка линия между това да си осъзнат в лимитациите си и това да си воден или да си поставяш граници от лимитациите си.И въпреки, че може да имате чувството, че някои членове на семейството може да си съдят е много важно да НЕ изолирате себе си от всички базирано на страха. Изследванията предлагат теорията, че социалното изолиране свързано със ситуации на хранително разстройство обикновено намира корена си в страха, да не бъдем негативно оценени от връстници си (Zaitsoff, Fehon, & Grilo, 2009).  Това е често срещан механизъм за защита по празниците. Но също така и по-продължителната изолация  може да посее негативни поведенчески реакции, така че е важно да се обмисли дали искате да избегнете някои хора или събития. Не позволявай на хранителното разстройство да те спре от това да се наслаждаваш на деня или от участието ти в действия, в които искаш да участваш. Може и да има някои плашещи преживявания около Коледните партита, но те преди всичко са изпълнени и с хора, които те обичат и те подкрепят и искат да прекарват време с теб, независимо от това какво ядеш. Ти си обичан.
И преди всичко опитайте се да запомните, че:
  • Позволено е твоите избори да си бъдат твои. Без значение колко много твоята леля говори за диетите на масата, без значение колко твоята вряща се на всякъде баба разпитва за твоя начин на хранене...ти не им дължиш обяснение за това как се грижиш за психическото и физическото си здраве.
  • Позволено ти е да сменяш темата. Ако по време на Коледното парти някой повдигне тема некомфортна за теб или започне да те разпитва по начин, който намираш за заплашващ имаш правото да смениш темата. Опитай се да промениш темата на някоя, която не включва имидж или храна - възползвай се от момента да разпръснеш позитивизъм на тези около теб! Можеш да попиташ за последните ваканции на присъстващите, да им направиш комплимент за нещо или да им припомниш някоя смешна история от предишни ваши Коледни събирания.
  • Храната не е врагът. Храната е гориво и е също нещо, което може да бъде наслада и удоволствие. Храната няма никаква морална стойност и каквото и да избереш да ядеш това не те определя като човек. И няма нужда да компенсираш утре за това, което си яла днес.
  • Фокусирането върху позитивни спомени ще ти помогне. Не е ли невероятно да наваксваш със стари приятели? Обичаш ли празнична музика? Помагаш ли на семейството си да сложи Коледната елха? Поддържай тези позитивни, щастливи традиции в съзнанието си.
  • Въпреки, че е изкушаващо да не повдигаш въпросите за нещата, от които се страхуваш, притесняваш или изпитваш, но това да ги таиш в себе си е по-трудно. Гарантирам ти, че не си товар за никого. Ако решиш да потърсиш помощ и подкрепа от семейството си и тези около теб, това ще направи живота ти много по-лесен. Също така, това ще помогне и на тези, които те обичат да те разберат по-добре и да видят как могат да направят празниците едно невероятно приятно и чудесно преживяване за теб. Всички печелят от това да помагат един на друг!
Да имаш хранително разстройство по време на празниците рядко е лесно, но това да направиш съзнателен опит да бъдеш осъзната и да продължиш твоя път към възстановяването винаги си струва.
Желая на всички безопасни, щастливи и без виновни празници!